HENGELO - De veroorzaker van een dodelijk verkeersongeluk in Hengelo op 3 maart 2025 moet acht jaar de gevangenis in. Dat is het oordeel van de rechtbank Overijssel. De 22-jarige man reed die dag extreem hard, oplopend tot 186 kilometer per uur vlak voor het ongeluk, door de bebouwde kom van Hengelo. Op de kruising van de Diamantstraat en de Topaasstraat ging het mis en botste hij op een overstekende auto. De bestuurder van die auto overleed ter plaatse. De rechtbank concludeert dat het rijgedrag van de man dusdanig was dat hij moet hebben geweten dat er een grote kans was dat er een dodelijk ongeluk zou gebeuren. Hij heeft die kans bewust aanvaard en daarmee zijn auto in feite gebruikt als dodelijk wapen. Daarom veroordeelt de rechtbank hem voor doodslag.

Snelheidsduivel

Tijdens de rit die eindigde met het dodelijke ongeluk reed de man de hele route met een veel te hoge snelheid, zo blijkt uit de geregistreerde snelheden. Uit het dossier komt het beeld naar voren van een snelheidsduivel die ook voor de dag van het ongeluk structureel veel en veel te hard reed. De rechtbank geeft tal van voorbeelden van zijn uiterst gevaarlijk rijgedrag. In februari 2025, de maand voor het ongeluk, reed hij bijvoorbeeld veelvuldig met meer dan 100 kilometer per uur door de bebouwde kom van Enschede. Dat deed hij ook met meer dan 120 kilometer per uur op plaatsen waar 50 of zelfs 30 kilometer per uur het maximum is. Uit tientallen foto's op zijn eigen telefoon blijkt daarnaast dat hij ook elders zeer regelmatig forse snelheidsovertredingen maakte, tot 267 kilometer per uur toe. Bovendien was hij een gewaarschuwd man: in Duitsland was hem al een rijverbod opgelegd wegens straatracen, een rijverbod dat hij stelselmatig negeerde. Zelf omschreef hij zijn extreme rijgedrag in een appbericht als 'tussen leven en dood'.

Onvermijdelijk

Uiteindelijk was een ongeval onvermijdelijk, wat de bestuurder van de andere auto met zijn leven heeft moeten bekopen. Het slachtoffer had geen schijn van kans en is onmiddellijk aan zijn letsel overleden. De nabestaanden moeten daardoor dagelijks leven met een ondraaglijk gemis, dat door de partner van het slachtoffer, mede namens zijn ouders, zoons en bonusdochters, tijdens de rechtszaak op indrukwekkende wijze naar voren is gebracht.

Structureel grof, consistent en uiterst gevaarlijk

Het dossier wekt ontzetting over het structureel grove, consistente en uiterst gevaarlijke rijgedrag van de man. De rechtbank oordeelt dan ook dat er niet anders gereageerd kan worden dan met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van acht jaar. De straf is hoger dan de door de officier van Justitie geëiste zes jaar, omdat de rechtbank van oordeel is dat bij het opzettelijk doden van iemand in het verkeer een hogere straf passend en geboden is. Vanwege de ernst van het feit, de geschokte rechtsorde en het recidivegevaar - hij trok zich immers van het Duitse rijverbod weinig aan - heft de rechtbank de schorsing van de voorlopige hechtenis van de man daarnaast op, wat betekent dat hij direct weer de gevangenis in moet.

Naast de gevangenisstraf legt de rechtbank de maximale rijontzegging van tien jaar op. Die termijn gaat in nadat de man zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten. Tot slot moet hij aan twee nabestaanden van het slachtoffer de door hen verzochte schadevergoeding van in totaal € 40.000,- betalen.