ENSCHEDE - Het is twee voor twaalf voor het voorbestaan van ijsbaan Twente. Maar er gloort hoop. Het college komt met een raadsvoorstel waarin het een ultieme poging doet om de ijsbaan open te houden. De gemeenteraad in Enschede verbond daaraan de voorwaarde dat ook de regiogemeenten een duit in het zakje doen. De ijsbaan is een regionale voorziening, zo is de redenatie. Naar het zich nu laat aanzien is een grote meerderheid van de Twentse gemeenten inderdaad bereid een bijdrage ter grootte van 1 euro per inwoner te doen.


Het gaat om een incidentele bijdrage als overbruggingsfinanciering om de baan nog minimaal een jaar langer open te houden. De huidige exploitant heeft immers haar contract opgezegd per 1 april aanstaande en om een structurele oplossing te vinden is meer tijd nodig. Met deze overbruggingsfinanciering blijft de baan ook komend jaar open en is gedegen onderzoek naar de verdere toekomst mogelijk. Onder meer om extra inkomstenbronnen aan te kunnen boren. Daarbij gaat het niet om schaatsen alleen, maar ook om de exploitatiemogelijkheden in de periode dat de ijsbaan gesloten is en bijvoorbeeld het aantrekken van sponsoren.

IJSBAAN BELANGRIJK VOOR BREEDTESPORT EN TOPSPORT

‘Ik ben erg blij met de steun van de Twentse regiogemeenten, noodzakelijk om de baan een kans te geven’, aldus de Enschedese sportwethouder Niels van den Berg. ‘Elke gemeente heeft te maken met forse lastenstijgingen en dan is het prettig om te merken en te zien dat het regiobelang niet uit
het oog verloren wordt’. Tegelijk wijst hij er op dat er nog geen zekerheid is: ‘de definitieve bijdragen van de regiogemeenten zijn nog afhankelijk van de besluitvormingsprocessen in de colleges van B&W en de gemeenteraden. Ook Enschede zelf moet diep in de buidel tasten’. Van den Berg: ‘Het zou zó jammer zijn als we deze accommodatie voor de regio zouden verliezen. Zowel met oog op breedtesport als topsport. Bijvoorbeeld de Sven Kramer Academy, en Talentned zijn prachtige initiatieven die amper uit de startblokken zijn, maar zeker een groot succes kunnen worden’.

TIJD OM TE ZOEKEN NAAR EEN STRUCTURELE OPLOSSING

Grootste probleem van de ijsbaan zit in energieverbruik, vooral elektriciteit. Dat was ook de afgelopen jaren al een probleem, maar is door de mondiale ontwikkelingen enorm vergroot. De ijsbaan was met een langjarige gemiddelde energierekening van 220.000 al verliesgevend; die rekening bedraagt nu jaarlijks bijna 600.000. ‘Het zal dan ook zeker niet eenvoudig worden’, waarschuwt de wethouder, ’maar hiermee hebben wij de tijd te onderzoeken of we de exploitatiebijdrage binnen acceptabele grenzen kunnen brengen, ondanks de hoge energiekosten. Gezien het unieke karakter en de vele schaatsliefhebbers in de regio is dit een inspanning die wij op zijn minst willen doen. De ijsbaan Twente behoort kwalitatief tot de landelijke top en dat willen we zo houden!’.