HENGELO - Het wordt steeds duidelijker hoeveel negatieve impact de kledingindustrie heeft op onze maatschappij. Het is hoog tijd voor verandering volgens de Overijsselse sociaal ondernemer Thomas Fiselier (33). De persoonlijk begeleider voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt - vroeg zich enkele maanden geleden af: "Hoe wordt een trui nou eigenlijk gemaakt?" Deze vraag bracht hem bij zijn moeder met naaiervaring. Na verschillende truien te hebben genaaid op de zolder bij zijn moeder en de voldoening te ervaren van dit maakproces, besefte hij dat hij dit wilde delen met de mensen met wie hij werkte. Zes maanden later zijn de eerste honderden truien verkocht, is er een samenwerking gevonden met 'ONS Handelshuis' (een sociaal bedrijf waar medewerkers leren en werken) in Deventer en hangen de handgemaakte truien van F I S wear in de duurzame fashion library Lena in Amsterdam. De volgende stap en grote droom van oprichter Fiselier? Het openen van een eigen naaiatelier in Twente. De sociale onderneming heeft namelijk als missie om met elkaar avonturen te beleven en blijvende herinneringen te maken, in de vorm van een trui. De handgemaakte gekleurde truien van F I S wear zijn te bestellen via www.fiswear.com.


Vragen durven stellen
Drie jaar geleden woonde Thomas nog in Amsterdam en werkte hij als sales representative bij een internationaal marketingbureau. Zijn avonden zaten standaard vol met vele sociale afspraken. Het leven in de stad riep hem een halt toe en hij maakte de atypische keuze om als 30-jarige jongeman terug te verhuizen naar zijn ouderlijk huis in Delden (Twente). Hij was klaar met het 'snelle' commerciële leven en ging terug de schoolbanken in voor een driejarige studie tot persoonlijk begeleider voor mensen met een licht verstandelijke beperking. "Ik zocht bewust naar vertraging in mijn leven en vond enorme voldoening in het 'zelf maken' van verschillende dingen zoals een tafel of speakers. Op een dag wilde ik ook weten of ik ook zelf een trui zou kunnen naaien. Gelukkig kon mijn ervaren moeder me daarmee helpen. Het duurde niet lang voordat ik besefte dat ik dit samen wilde doen met de cliënten waarmee ik elke dag werk en bovenal heel veel plezier mee beleef." Daarna ging het snel. De eerste honderden truien zijn verkocht, er is een professionele fotoshoot geweest en er is een winkel in Amsterdam die de truien heeft opgenomen in de collectie en er is een samenwerking gestart met 'ONS Handelshuis' in Deventer.

Vertraging van de tijd
Tijdens een van deze rustgevende naaisessies dacht Thomas: "Als de huidige wereld al te snel gaat voor mij, hoe zal het dan moeten voelen voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarmee ik dagelijks werk?" Zodoende wil Thomas met zijn sociale onderneming en de truien laten zien dat het goed is om soms te 'vertragen' en letterlijk af te stappen van fast fashion, want hij wil met F I S wear juist laten zien dat we moderne kleding ook zelf kunnen maken, zolang we maar goed en slim samenwerken, bewust de tijd nemen en genieten van het maakproces. "We willen plezier uitstralen en genieten van de tijd die we samen hebben door het maken van een fysiek product en samen dingen te leren. Door samen stoffen te knippen, truien te ontwerpen, te maken en te verkopen creëren we samen iets om trots op te zijn. Samen ervaren we de voldoening van creatie, de liefde voor een ambacht en hebben we bovenal heel veel plezier.

Marjan de Knecht, begeleidster bij 'ONShandselhuis'. "Wat zo leuk is aan deze samenwerking is dat wij eigenlijk onderdeel mogen zijn van het vervaardigen van deze truien. De opdracht die we krijgen kunnen we uitzetten bij onze medewerkers door hun talent in te zetten bij het knippen van deze patronen. Hiermee kunnen ze trotse eigenaar zijn van een onderdeel van een bedrijf waar wij mee samenwerken."